Si segueixes les publicacions de Fundación Esplai habitualment, el nom Ada Lovelace ja et resultarà familiar. Avui, el segon dimarts del mes d’octubre, se celebra la seva vida i obra en el Dia d’Ada Lovelace. Però qui va ser Ada Lovelace i per què és tan important?

El primer que hem de saber d’ella és que no va néixer amb el nom d’Ada Lovelace. Quan va néixer en 1815, el seu nom era Ada Augusta Byron. No us sona d’alguna cosa aquest cognom? Efectivament, el pare d’Ada és el famós poeta britànic Lord Byron. No obstant això, Ada Lovelace mai coneixeria al seu pare, ja que ell i la seva mare, Anne Isabella Noel Byron, es van separar quan Ada tenia a penes un mes de vida.

La mare d’Ada temia que aquesta hagués heretat el caràcter del seu pare, famós tant per la seva personalitat carismàtica com pels seus esclats d’ira. Per això, va encoratjar a Ada a estudiar ciència i matemàtiques des de petita, i evitant que s’interessés massa per la literatura i la poesia. Encara així, Ada va demostrar un gran interès per tots dos mons des de petita, encara que sempre va estar més interessada en les matemàtiques.

La primera programadora de la història

Als 12 anys, Ada Lovelace va decidir que volia volar i va començar una exhaustiva recerca per a dissenyar un aparell que ho permetés. Va estudiar l’anatomia dels ocells i va experimentar amb diferents materials, arribant a construir-se unes ales i a publicar el llibre «Flyology», amb totes les seves troballes.

Va estar sota la tutela de diversos tutors des de molt jove. Entre els seus professors es trobava Mary Somerville, investigadora i científica, amb la qual forjaria una forta amistat. Gràcies a Somerville, Ada va conèixer a Charles Babbage, matemàtic conegut com el «pare dels ordinadors». Quan Babbage li va ensenyar la seva invenció, la Màquina Analítica, Lovelace va quedar fascinada. Babbage i Lovelace es van convertir en bons amics, i van treballar conjuntament. Entre 1842 i 1843, Ada Lovelace va treballar en la traducció d’un article de Luigi Menabrea, matemàtic italià, sobre la Màquina Analítica. En la publicació d’aquesta traducció, va afegir les seves pròpies notes, tres vegades més llargues que l’article, com a annex. Aquestes notes inclouen el que es considera el primer algorisme de la història: unes instruccions perquè la Màquina Analítica de Babbage calculés la seqüència dels Números de Bernoulli. És degut a aquest algorisme que Ada Lovelace és considerada la primera programadora de la història.

Ada Lovelace també destacava per la seva creativitat i visió de futur. Estava convençuda que invents com el de Babbage no servirien només per a calcular i fer operacions matemàtiques, sinó que en un futur podrien fer moltes més coses.

Celebra el dia d’Ada Lovelace amb nosaltres!

Des de 2018, se celebren les seves contribucions a la ciència el segon dimarts del mes d’octubre, el Dia d’Ada Lovelace. A més, aquest és un dia dedicat a visibilitzar el paper de totes les dones a la ciència i la tecnologia per a crear nous referents femenins.

Amb el mateix objectiu, al 2020 creem «3 Chicas in Tech», el primer videojoc de Fundació Esplai des del projecte #*ChicasInTech. Pots descarregar gratuïtament el videojoc per a saber més sobre la vida d’Ada Lovelace i dos referents més, Katherine Johnson i Ángela Ruiz Robles.

Sobre el projecte

El projecte #ChicasInTech és una iniciativa de Fundación ESplai finançada per l’Institut Català de les Dones, amb la col·laboració d’HP.